تاریخ ارسال : ۹۳/۰۸/۲۳



بزرگترین خدمت به رفع هر مشکل این است که خودمان به قسمتی از این مشکل تبدیل نشویم.

همیشه بر این باورم که روانشناسی بیش از آنچه یک شغل باشد یک شیوه ی زندگی مبتنی بر انسان دوستی و علاقه به آدمیان است و ورود به این حرفه فقط به قصد درآمد و کسب ثروت راهی است که به ترکستان در خواهد آمد. ولی همین شغل شریف، برای برجا ماندن و توسعه، نیاز به توجه اهالی آن به زمینه های اقتصادی دارد. برکسی پوشیده نیست که جایگاه دریافت حق الزحمه جلسات روان درمانی، خود قسمتی از درمان است. هنوز به یاد دارم که یکی از مسولین ارشد بهزیستی به من می گفت که 80 درصد مراکز مشاوره در سال اول به طور معمول یا زیان می دهند یا ورشکسته می شوند و نهایتا از هدف اصلی خود که بهبود سلامت روان کشور است باز می مانند. این مقدمه  را از این جهت گفتم تا اشاره ای داشته باشم به رخدادی که مدتی است در جامعه روانشناسی شاهد آن هستیم. غرض آن که مدتی قبل، یکی از همکاران روانشناس با من تماس گرفت و از فروش بدون اجازه فایل های صوتی کارگاههایش در یک وب سایت خبر داد. اقدامی که قبلا بارها اتفاق افتاده بود و هم اکنون نیز ادامه دارد. این همکار، در میان گلایه هایش از خلف وعده دانشجویانش مبنی بر عدم ارایه این فایل ها به دیگران حکایت می کرد و می گفت که در ابتدای اغلب این فایل ها گفتگوی من و دانشجویانم ضبط شده که آنها قول داده اند که این فایل ها را به دیگران ندهند ولی متاسفانه این فایل ها در دست بعضی افراد سودجو به محلی برای کسب درآمد تبدیل شده است و اکنون دست به دست می چرخد.

نگارنده بر این گمان است که گسترش این رویداد تاسف برانگیز در صورت عدم توجه اهالی روان، می تواند صنعت روانشناسی کشور را تضعیف و ضمن بروز بدگمانی، شان و حرمت روانشناسی کشور را تنزل دهد. بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از روانشناسان و روانپزشکان کشور، با درآمدی که از همین حرفه دارند امرار معاش می کنند و در صورت رواج کپی های غبرمجاز بدون تردید شاهد بروز دغدغه های اقتصادی در میان روانشناسان و در نهایت کاهش کیفیت چلسات درمانی- آموزشی آنها خواهیم بود.

هنوز از خاطرمان نرفته است که تکثیرهای عیرمجاز فیلم های سینمایی که می رفت به یک بحران اقتصادی عظیم در صنعت فیلم کشور منجر شود با واکنش هماهنگ اهالی سینما و همکاری ارگان های ذیربط دولتی تا حد زیادی متوقف شد. امید است تک تک روانشناسان نیز به گسترش و تکثیر غیرقانونی و غیراخلاقی فایل ها و ویدیوهای جلسات آموزشی واکنش مطلوب نشان دهند و قبل از بروز بحرانی جدی، در حد توان به مقابله با این رخداد تاسف برانگیز برخیزند.

عوامل زیر دلایلی است که می تواند در محدودیت یا ممنوعیت ضبط جلسات روان درمانی مورد اشاره قرار گیرد:

1- محلی برای کسب درآمد افراد سودجو

2- دسترسی غیرروانشناسان به فایل ها و بروز بعضی بدفهمی ها و سوء برداشت ها

3- کاهش افت مخاطب کارگاههای آموزشی

4- نقض آشکار حقوق مولف

5- کیفیت پایین ضبط و عدم ویرایش علمی جلسات

 6- تاثیر منفی اقتصادی بر پیکره ی روانشناسی کشور

راهکارهای زیر به منظور حل این بحران توصیه می شود:

(جزییات پیشنهادهای مطرح شده می تواند با همفکری همکاران و مدیران مراکز مشاوره کامل شود و در صورت لزوم بندهایی به آن افزوده شود).

1- ضبط صدا و تصویر کارگاهها در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی ممنوع شود.

2- صدا و تصویر جلسات با کیفیت مطلوب در مراکز مشاوره صورت پذیرفته و دانشجویان در روزهای تعیین شده و با حضور در مرکز مشاوره بتوانند جلسات را مشاهده نمایند.

3- راههای نشر قانونی فایل های آموزشی از طریق وزارت ارشاد یا هر سازمان ذیربط دیگر بررسی و پس از ملاحظات علمی و ویرایش لازم جهت انتشار و فروش عرضه گردد.

4- اساتید و خصوصا مدیران مراکز مشاوره، طی یک اقدام هماهنگ نسبت به توقف ضبط و نشر غیرمجاز فایل ها واکنش نشان داده و لزوم این امر را به اطلاع دانشجویان و دیگران اطلاع دهند.

5- فعالیت کلیه سایت های ارایه دهنده فایل های صوتی که اقدام به پخش و نشر غیرقانونی این فایل ها می نمایند، به مراجع ذیربط اطلاع داده شده تا نسبت به فیلتر وب سایت و تعقیب قانونی متخلفین منجر شود.

6-دانشجویان و کلیه مخاطبین روانشناسی کشور از این اقدام حمایت نمایند و تاثیرات مطلوب این مهم را به دیگر دانشجویان یاداوری نمایند.

.

.

.

با احترام

جمیدرضا ساسان‌فر

مدیریت مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی طرحی نو


ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.